lørdag 1. september 2018

Afiyet olsun!

Middagsgjester og tyrkisk mat på en helt vanlig torsdag :-) gikk på slang i naboens drivhus og inviterte dem på middag for et par dager siden :-)

Til forrett laget jeg en linsesuppe som heter - rett oversatt - bruden Ezo's suppe.

En finhakket løk stekes myk og blank i litt smør, i en gryte.
En kopp røde linser og en kopp fin bulgur skylles godt, has i gryta sammen med løken, hell over ca 1,5 liter vann. Bland ca 2 ss tomatpuré i ca 2,5 dl vann, gjerne et par buljongterninger også, og ha dette også i gryta. 
Dette skal småkoke i ca 40 min, så skal det moses gjennom sil eller med stavmikser. Bland i ca 1 ts sterk paprikapuré. Smakes til med salt og pepper.
I en liten kjele/stekepanne, varm opp et par ss smør, ha i et par ts tørket mynte og la det bruse litt sammen. Ringles over suppa.
Litt hakket fersk persille og/eller mynte er godt som garnityr :-)



Vi er så heldige at vi har naboer med drivhus der det vokser druer :-) og siden vi lager en del tyrkisk mat, må vi jo utnytte alt vi kan!

Så vi laget sarma:

Jeg tok en tur ned i dette drivhuset og plukket med meg ca en liten bærepose med drueblader - de største jeg fant. 


De ble skylt godt, stilkene klippet av, så kokte jeg dem i lettsaltet vann ca 5 min for at de skulle bli litt myke og lette å ha med å gjøre.

Gubben min laget i mellomtiden fyll:

Rundris skylles godt, hell over kokende vann og la det stå noen minutter før det siles.
Blandes godt med finhakket løk og de krydderne man liker best, vi brukte persille, dill, mynte, tomatpuré, paprikapuré, salt, pepper, spisskummen, granateplesirup - tror det var alt ;-)

Så begynte den sosiale pirkejobben, her kom naboene inn også (de med drivhuset) og så satt vi med hver vår tallerken og rullet vei små sigarer av vinblader med fyll 


Disse ble lagt tett i tett i en stor kasserolle (i bunnen la vi ubrukelige blader og sitronskiver), fylte opp vann så det dekket så vidt, la en tallerken over så det ble presset litt nedover. Så lot vi det koke ca 45 minutter, til risen var myk.


Med bulgurpilaff og hvitløksyoghurt til var det ille godt!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar